25 juni 2016 om 14:50 uur - Southampton (VK), Venetië (Italië)
Engineers van de Universiteit van Southampton helpen deze zomer bij de ontwikkeling van een elektrische-hybride motor voor de watertaxi's in Venetië, Zo willen zij bijdragen aan een schoner, groener vervoer in de drukbezochte stad.
In samenwerking met Reapsystems, een Britse onafhankelijke specialist op het gebied van voortstuwingssystemen, maken de engineers in Southampton een schone, hybride dieselelektrische motor die door elke botenbouwer kan worden geïnstalleerd en die past in alle bestaande boten. Voor de motor wordt gebruik gemaakt van de nieuwste dieselmotortechnologie, in combinatie met een krachtige, compacte en efficiënte elektromotor met inverter, een moderne lithium-ion accu en een geavanceerde besturingseenheid.
In de stad kan de dieselmotor worden uitgeschakeld, zodat de boot puur elektrisch wordt aangedreven - zonder herrie, zonder vervuiling, zonder trillingen en zonder brandstofverbruik. Bij middelmatige of hoge snelheid (degenen die wel eens de watertaxi naar het vliegveld hebben genomen, weten wat dat kan betekenen) neemt de dieselmotor het automatisch over. De elektromotor gaat dan weken als generator om de accu's te laden en zo te komen tot een optimaal rendement. De elektromotor kan ook als ondersteuning dienen, om uitlaatgassen te beperken.
Professor Suleiman Sharkh, hoofd van de afdeling Mechatronica van de universiteit, zegt: "De voordelen zijn duidelijk - geen lawaai, geen vervuiling en geen trillingen tijdens gebruik in de stad. Met onze demonstratie met een watertaxi willen we de lokale autoriteiten informeren, zodat ze hun regels kunnen aanscherpen. Door de gereduceerde onderhoudskosten en het gehalveerde brandstofverbruik zijn de booteigenaars snel te overtuigen om deze groene motoren te gaan gebruiken."
De hybride watertaxi zal deze zomer woorden getest en dat valt samen met nieuwe wetgeving die van kracht wordt met betrekking tot het vervoer over water. Voor de ontwikkeling van de technologie is een crowdfunding-project gestart: https://www.indiegogo.com/projects/project-venice
CTO dr. Dennis Doerffe van Reapsystems zegt daarover:l "Onze crowdfunding campagne is tegenovergesteld aan de gebruikelijke commerciële aanpak. Wij betrekken het publiek bij onze ‘reis'. Zo kunnen de samen de aftrap geven voor de hybride revolutie."
Meer over het project is te vinden op: http://www.reapsystems.co.uk/about-project-venice/
Gerelateerd nieuws
Mosketch, een programma dat is ontwikkeld door Moka Studio en de Technische Universiteit van Lausanne (EPFL), maakt het mogelijk om 3D-animaties te genereren zonder dat daarvoor een intensieve training nodig is. Het is…
Een Amerikaanse professor ontwerpt samen met de Technische Universsiteit van Lausanne (EPFL) een miniatuur toestel voor het non-stop produceren van wijn en het beproeven van verschillende fermentatieprocessen. Het…
Op de FashionTech Conference in Berlin en de Fashion Week in Amsterdam toonde het startende Antwerpse ontwerpdtudio Jasnarok hun ‘Fashion On Brainwaves' aan het publiek. Een deel van de collectie is gebasserd op…
What makes you tick?
We willen graag persoonlijk van u horen wat u inspireert en beweegt.
Daarom vragen we u en uw collega's uit de engineering branche: What makes you tick?
PS Nieuwsgierig naar reacties van collega's? Klik hier...
Meest gelezen
Techvertorials
Vacatures
London School of Hygiene & Tropical Medicine - Department of Global Health & Development<br />Salary: £43,947 to £49,908 pro rata, per annum (inclusive of…
HRUC<br />Salary: £12 per hour
King's College London - King’s Careers & Employability<br />Salary: £37,332. Grade 5
Northeastern University London<br />Salary: £47,321 to £54,827. Assist Prof (G8) progressing to £58,155 once in post
Arden University<br />Salary: £39,596 to £45,848 £4,000pa London Weighting (if applicable), plus excellent benefits