EO

Volgende stap naar brandstofcelauto als energiecentrale

16 maart 2016 om 13:10 uur - Delft

Een waterstofauto zoals de Hyundai IX35 kan in de toekomst dienst doen als energiecentrale. Een consortium van partijen is er onlangs in geslaagd om een stopcontact als elektriciteitsuitgang te ontwerpen en te installeren op een brandstofcelauto.


De onderzoeksgroep Future Energy Systems van professor Ad van Wijk (Faculteit 3mE, TU Delft), doet binnen het programma Car as Power Plant onderzoek naar verschillende geïntegreerde systeemtoepassingen van brandstofcellen. Brandstofcelauto's produceren elektriciteit, warmte en schoon water uit waterstof. Dat kan worden gebruikt in huizen, scholen en kantoren. De omgebouwde Hyundai brandstofcelauto kan nu 10 kW vermogen leveren. Dat is genoeg om gemiddeld tien huizen te voorzien in hun elektriciteitsgebruik. Met het stopcontact kan de auto geprogrammeerd elektriciteit leveren aan het elektriciteitsnet of direct aan een woning, bijvoorbeeld als aanvulling op zonne- en windenergie. Deze toepassingen worden in de volgende fase onderzocht en getest.

 

Omdenken in het systeem

Deze innovatie brengt verschillende technologische innovatievraagstukken met zich mee: hoe kan deze auto zijn elektriciteit zodanig leveren dat het elektriciteitsnet met een wisselend aanbod aan zonne- en windenergie stabiel wordt. En hoe kan lokaal en op een duurzame manier de benodigde waterstof worden geproduceerd uit bijvoorbeeld zonne-energie, worden opgeslagen en worden gedistribueerd? Ook ontstaan er vragen op andere, niet technologische domeinen, bijvoorbeeld als het gaat om het verdienmodel van energiebedrijven, de acceptatie door automobilisten, de bestaande wet- en regelgeving omtrent energieproductie en distributie of de training en opleiding van de installatiebranche en automobielindustrie. Om dit soort innovaties uiteindelijk in de praktijk te laten slagen, is het belangrijk te innoveren en om te denken op systeemniveau.

 

Samenwerking

Dit project is een samenwerking van innovatieve marktpartijen: Accenda, Stedin, Shell, Hyundai, RDW en Gasterra en studenten van de TU Delft, de Haagse Hogeschool en het ROC Mondriaan.

 

Systeeminnovaties op The Green Village

Op de campus van de TU Delft werken vele marktpartijen samen aan innovaties op systeemniveau. The Green Village, het ‘levende systeemlab' van en voor de TU Delft, dat momenteel in ontwikkeling is, brengt alle benodigde stakeholders bij elkaar. Wetenschappers en studenten, bedrijfsleven en overheden participeren in verschillende innovatieprogramma's, waaronder Car as Power Plant. Al deze partijen werken gelijktijdig, ieder vanuit zijn eigen discipline en expertise, samen aan duurzame innovaties. Zo versnellen we de ontwikkeling ervan en werken we gezamenlijk aan een duurzame toekomst.

 

Reacties (1)

het zou leuk zijn als ook gemeld wordt welke autos dan ook terugleveren. Dus autos die ik thuis kan aansluiten, of is dit de eerste?
paul, 17 maart 2016 08:38
 

Gerelateerd nieuws

3D-animatie met een pennenstreek (video)

Mosketch, een programma dat is ontwikkeld door Moka Studio en de Technische Universiteit van Lausanne (EPFL), maakt het mogelijk om 3D-animaties te genereren zonder dat daarvoor een intensieve training nodig is. Het is…

Wijnmakers

Wijn maken op microschaal

Een Amerikaanse professor ontwerpt samen met de Technische Universsiteit van Lausanne (EPFL) een miniatuur toestel voor het non-stop produceren van wijn en het beproeven van verschillende fermentatieprocessen. Het…

schema

Snelle verbinding tussen licht en elektronica

RUG-chemicus Ryan Chiechi heeft een systeem gemaakt dat met behulp van licht binnen enkele picoseconden van lage naar hoge geleiding is te schakelen. Op termijn kan zo'n systeem met behulp van organische moleculen…

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

What makes you tick?

We willen graag persoonlijk van u horen wat u inspireert en beweegt. 

Daarom vragen we u en uw collega's uit de engineering branche: What makes you tick?

what makes you tick 

 

 

PS Nieuwsgierig naar reacties van collega's? Klik hier...

 
test

Focus op...

 

Vacatures Betabanen

Lecturer in Biology

Northeastern University London<br />Salary: £40,847 to £48,763

Partnerships Manager

Universities UK<br />Salary: £41,633 to £47,520 per annum (dependant on experience)

Videographer and Editor

University Of The Arts London<br />Salary: £32,624 to £39,342 per annum.

Senior Executive Assistant

City, University of London - President's Office<br />Salary: £41,732 to £48,350

Student Immigration Compliance & Advice Officer

Birkbeck, University of London - Registry Services<br />Salary: £29,392 to £32,962 per annum.

Meer externe vacatures »