31 maart 2015 om 09:56 uur - Sliedrecht
Nieuwe wetgeving betreffende de export van aandrijvingen met hoge frequenties (HF) kan voor machinebouwers en systeemintegratoren leiden tot zware sancties, waaronder celstraffen.
De aangepaste wetgeving is in december vorig jaar in werking getreden en betreft onder andere de levering van aandrijvingen die geschikt zijn voor hoge frequenties, bijv. aandrijvingen die een opbrengstfrequentie van meer dan 600 Hz kunnen genereren. Voorschriften met betrekking tot de export van HF-aandrijvingen zijn al van kracht in de Verenigde Staten, en vergelijkbare voorschriften zijn eerder dit jaar in China geïntroduceerd.
Om aan de nieuwe wetgeving te voldoen, moeten bedrijven die goederen of machines met componenten waarop de EU-regelgeving van toepassing is, exporteren naar plaatsen buiten de EU de benodigde exportvergunningen bij hun eigen overheidsinstanties aanvragen. De wijzigingen hebben ook gevolgen voor de bij elke transactie verplicht gestelde documentatie, en tevens voor de maatregelen die moeten worden genomen voor de veilige opslag van de onder toezicht geplaatste goederen.
Mogelijke sancties bij niet-naleving van de regelgeving variëren van geldboetes en handelsbeperkingen tot celstraffen voor individuen. Het zonder vereiste vergunning exporteren van onder toezicht geplaatste goederen is een douane-overtreding.
Aandrijvingen met hoge frequentie worden gebruikt in een aantal toepassingen, waaronder tests in de auto-industrie, turbinebeproevingsbanken en slijpbanken, waarbij hogere snelheden zijn vereist dan bij 'standaard' aandrijvingen met variabele snelheid mogelijk is. Naast civiele toepassingen kunnen aandrijvingen die hogere outputsnelheden halen ook worden gebruikt in de veredeling van nucleaire materialen. Vandaar de geïntroduceerde strengere exportregels.
Leverancier Control Techniques, een onderdeel van Emerson Industrial Automation, wijst original equipment manufacturers (OEM's) en machinebouwers die machines ontwerpen met HF-aandrijvingen met klem op het feit dat zij, en niet de fabrikant van de aandrijvingen, moeten nagaan of hun machines al dan niet voldoen aan de betreffende wetgeving. Het is voor bedrijven ook van belang om te bepalen of de EU-verordening van toepassing is op reeds bestaande machines en systemen, omdat zij dan mogelijk te maken krijgen met exportrestricties.
Control Techniques wil hierbij graag ondersteuning bieden en zal zijn klanten informeren als de door hen aangekochte aandrijvingen op de lijst van onder toezicht geplaatste systemen voorkomen, maar adviseert ook dat men zichzelf op de hoogte stelt van de exportvoorschriften en de mogelijke gevolgen daarvan voor hun activiteiten.
Control Techniques heeft vooruitlopend op de nieuwe wetgeving besloten om de frequentie van het merendeel van zijn aandrijvingen te beperken tot 550 Hz. De EU-richtlijn heeft geen gevolgen voor servo- en gelijkstroomaandrijvingen.
Vooruitlopend op de nieuwe wetgeving heeft Control Techniques ook een speciale serie HF-aandrijvingen ontwikkeld die voldoen aan de eisen van de civiele toepassingen, die een belangrijk deel van haar activiteiten vormen.
"Het is van essentieel belang dat bedrijven bekend zijn met de wijzigingen in de dual use-wetgeving. We dringen er bij andere bedrijven met klem op aan, na te gaan hoe ver hun eigen verantwoordelijkheid reikt en passende maatregelen te nemen om volledige naleving te waarborgen", aldus Enrique Minarro Viseras, directeur van Control Techniques.
Gerelateerd nieuws
Mosketch, een programma dat is ontwikkeld door Moka Studio en de Technische Universiteit van Lausanne (EPFL), maakt het mogelijk om 3D-animaties te genereren zonder dat daarvoor een intensieve training nodig is. Het is…
Op de FashionTech Conference in Berlin en de Fashion Week in Amsterdam toonde het startende Antwerpse ontwerpdtudio Jasnarok hun ‘Fashion On Brainwaves' aan het publiek. Een deel van de collectie is gebasserd op…
Een elektronische neus die schadelijke stoffen, zoals pesticiden en chemische wapens, in zeer lage concentraties kan opsporen, is nu mogelijk. Dat blijkt uit een studie door onderzoekers van het Centrum voor…
What makes you tick?
We willen graag persoonlijk van u horen wat u inspireert en beweegt.
Daarom vragen we u en uw collega's uit de engineering branche: What makes you tick?
PS Nieuwsgierig naar reacties van collega's? Klik hier...
Meest gelezen
Techvertorials
Vacatures
Imperial College London - Academic Services<br />Salary: £38,977 to £43,360 per annum
Queen Mary University of London - School of Electronic Engineering and Computer Science<br />Salary: £49,785 to £69,114 per annum (pro-rata)
Imperial College London - Chief Operating Team<br />Salary: £54,927 to £65,935 per annum
Imperial College London - Faculty of Medicine<br />Salary: £46,593 to £54,630 per annum
Queen Mary University of London - Barts Cancer Institute<br />Salary: £40,223 to £49,785