EO

Motor pal achter wielrenner geeft grotere tijdswinst dan gedacht

08 mei 2016 om 13:22 uur - Eindhoven/Leuven/Luik

Een motorrijder die vlak áchter een wielrenner rijdt, vermindert de luchtweerstand van de renner tot bijna negen procent. In een tijdrit kan dat een beslissend tijdsvoordeel opleveren. Dat blijkt uit onderzoek van de TU Eindhoven, de KU Leuven en de Universiteit van Luik.


Wielerwedstrijden worden begeleid door een groot aantal motoren, voor bijvoorbeeld verslaggevers en fotografen, die vaak dicht rond de renners rijden. De discussie over het aantal motoren in wielerkoersen laaide onlangs op door meerdere incidenten met motoren, waaronder het overlijden van de 25-jarige Belg Antoine Demoitié na een aanrijding met een motor in de wedstrijd Gent-Wevelgem. Onderzoek van TU Eindhoven, KU Leuven en de Universiteit van Luik, onder leiding van hoogleraar en wielerliefhebber Bert Blocken (KU Leuven en TU/e) toont aan dat motoren ook in aerodynamisch opzicht bepalend kunnen zijn voor het wedstrijdverloop.

 

Tientallen seconden tijdsvoordeel

Aan de hand van computersimulaties en windtunnelmetingen met schaalmodellen van een tijdrijder en een motorrijder berekenden de onderzoekers dat een motor die op korte afstand (0,25 meter) achter een renner rijdt diens luchtweerstand met bijna 9 procent vermindert. Bij drie motoren gaat het zelfs om een afname van ongeveer 14 procent. Uit wedstrijdbeelden is op te maken dat deze korte afstanden niet ongewoon zijn in wielerkoersen.

 

De onderzoekers berekenden welke tijdswinst dit geeft in een tijdrit voor verschillende afstanden tussen wielrenner en achtervolgende motor. Afhankelijk van hoe lang een motor gedurende een tijdrit achter de renner rijdt, kan het bij een korte tijdrit als de proloog van de Giro (9,8 kilometer) tienden tot enkele seconden voordeel opleveren. Tijdritten worden regelmatig met kleinere verschillen beslist. Bij langere tijdritten kan het tijdsvoordeel zelfs oplopen tot tientallen seconden.

 

schaalmodelDe voor het onderzoek gebruikte schaalmodellen van een renner en een motorrijder. Ze zijn ongeveer vier keer zo klein als in het echt. © TU Eindhoven

 

UCI moet regels aanpassen

Vorig jaar toonden de TU/e-onderzoekers al aan dat een volgauto een wielrenner tijdswinst kan geven door dicht achter een renner te rijden, omdat de volgauto de onderdruk die achter een fietser ontstaat wegneemt. Nu blijkt het aerodynamisch voordeel van een volgende motorrijder nog groter, vooral omdat motoren vaak veel dichter achter de renners rijden. Het is voor het eerst dat dit ‘volgeffect' uitgebreid is onderzocht voor motoren en volgauto's. Het blijkt veel groter te zijn dan voorheen werd gedacht.

 

De onderzoekers adviseren de internationale wielerunie UCI om de regels rond de motoren in wielerkoersen aan te passen, niet alleen vanwege de veiligheid, maar ook gezien het nu gemeten ongewenste aerodynamische voordeel dat ze renners kunnen geven. Ze roepen op de reglementair toegestane afstand van tien meter te vergroten tot dertig meter, en er bovendien op toe te zien dat deze afstand daadwerkelijk wordt nageleefd - wat in de praktijk vrijwel niet gebeurt.

 

© TU Eindhoven Grafieken met de tijdwinst (verticale as) afhankelijk van de afstand van de tijdrit (horizontale as) bij verschillende afstanden van een motor (d).
 

Gerelateerd nieuws

Goede Praktijken Competitie 2016-17

Organisaties die aan actief beheer doen inzake veiligheid en gezondheid op het werk en daarbij rekening houden met een duurzaam arbeidsleven en een vergrijzend personeelsbestand kunnen meedoen aan de 'Goede…

Webinar 'Gezond en Veilig Werken in Tijden van Robot1ser1ng'

Robotisering is een ontwikkeling die onze samenleving en economie grondig verandert. Dit gaat niet automatisch.

Inzet 5xbeter loont: forse daling ongevallen in de metaal

De inzet van 5xbeter voor veilig en gezond werken rendeert: het aantal ongevallen in de metaal is sinds 2009 fors afgenomen. Dit maakte Inspectie SZW bekend tijdens het 5xbeter Congres op 20 juni 2016.

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

What makes you tick?

We willen graag persoonlijk van u horen wat u inspireert en beweegt. 

Daarom vragen we u en uw collega's uit de engineering branche: What makes you tick?

what makes you tick 

 

 

PS Nieuwsgierig naar reacties van collega's? Klik hier...

 
test

Focus op...

 

Vacatures Betabanen

Communications and Events Officer

London School of Economics and Political Science - Department of Gender Studies<br />Salary: £33,558 to £38,541 per annum inclusive with potential to progress to £41…

Research Assistant (x2 posts)

UCL - Biosciences <br />Salary: £34,605 to £39,980

Lecturer in Acute and Critical Care

University of West London - College of Nursing, Midwifery & Healthcare<br />Salary: £44,559 to £51,013 per annum

Learning Technologist (Maternity Cover)

Queen Mary University of London - School of History<br />Salary: £42,405 per annum

Lecturer in Computer Science

University of Westminster - Computer Science and Engineering<br />Salary: £45,791 to £50,855 per annum (incl. LWA)

Meer externe vacatures »