30 november 2015 om 23:05 uur - Delft
Student Niels Lommers en de professionele wielerploeg Team Giant-Alpecin (waarin ook de Nederlandse toprenner Tom Dumoulin rijdt) hebben een ‘meetfiets' ontwikkeld waarmee het stuur- en remgedrag van renners in kaart kan worden gebracht. Meer inzicht in remmen en bochten aansnijden kan kostbare tijdwinst opleveren. Lommers studeerde eind november af op dit onderzoek aan de TU Delft.
Afgelopen jaar is door het TU Delft Sport Engineering Instituut en de professionele wielerploeg Team Giant-Alpecin (waarin ook de Nederlandse toprenner Tom Dumoulin rijdt) gewerkt aan de eerste versie van de meetfiets, die het stuur- en remgedrag van renners in kaart kan brengen. De eerste resultaten laten grote verschillen per kilometer zien tussen bijvoorbeeld goede en slechte afdalers.
"Het eerste experiment was afgelopen jaar tijdens ons trainingskamp in La Plagne, Frankrijk. Dit leverde interessante uitkomsten en inzichten op", zegt wetenschappelijk expert van Team Giant-Alpecin, Teun van Erp. De huidige meetfiets is echter vooral nog een wetenschappelijk instrument en nog geen optimale racefiets. "Dit is nog maar het begin", zegt Van Erp dan ook. "We gaan om de tafel met het TU Delft Sports Engineering Institute om te kijken wat de volgende stap moet zijn. We willen deze manier van meten zeker verder ontwikkelen en meer gebruiken."
"Dit project is de eerste stap richting een meetset die iedere willekeurige fiets in korte tijd kan omvormen tot een sensorbike", zegt Arend Schwab, onderzoeker van het TU Delft fietslab. Momenteel wordt er in de wielersport al veel data verzameld. Vermogensmeters, windtunneltesten en hartslagmeter zijn niet meer weg te denken.
Met de sensorbike kunnen de volgende parameters worden gemeten; stuurhoek, hellingshoek van de fiets, remkracht (voor en achter), locatie op de weg en de snelheid. Wanneer deze worden gekoppeld aan de bestaande vermogensmeetsystemen kan het stuur- en remgedrag van renners objectief in kaart worden gebracht. "Doorontwikkeling en het verbeteren van feedback hebben de focus in het toekomstig onderzoek", zeggen Schwab en Lommers.
Meer informatie over het onderzoek via:
TU Delft Sports Engineering Institute;
Team Giant-Alpecin;
TU Delft fietslab.
Gerelateerd nieuws
Een elektronische neus die schadelijke stoffen, zoals pesticiden en chemische wapens, in zeer lage concentraties kan opsporen, is nu mogelijk. Dat blijkt uit een studie door onderzoekers van het Centrum voor…
Onderzoekers van Avans Hogeschool hebben € 850.000 financiering binnengehaald voor onderzoek samen met het MKB. Het nationaal regieorgaan praktijkgericht onderzoek SIA kende in deze ronde 16 financieringen toe. Drie…
In Florida is een autorijder omgekomen omdat zijn Tesla op autopilot niet op tijd remde voor een plotseling opduikende witte vrachtwagencombinatie. dat meldt Tesla in een blogpost.
What makes you tick?
We willen graag persoonlijk van u horen wat u inspireert en beweegt.
Daarom vragen we u en uw collega's uit de engineering branche: What makes you tick?
PS Nieuwsgierig naar reacties van collega's? Klik hier...
Meest gelezen
Techvertorials
Vacatures
University of Westminster - Quality and Standards Office, Academic Registrar’s Department<br />Salary: £34,029 to £38,252 per annum (Incl. LWA)
King's College London - Department of Psychological Medicine<br />Salary: £51,974 per annum pro rata, including London Weighting Allowance
Queen Mary University of London - School of Languages, Linguistics and Film<br />Salary: £36,572 per annum pro rata.
UCL - The Bartlett Faculty<br />Salary: £42,099 to £50,585
UCL - Institute for Innovation and Public Purpose (IIPP) <br />Salary: £42,099 to £50,585