03 mei 2015 om 16:01 uur - Delft
De nieuwe generatie elektrische voertuigen heeft grotere batterijen en laadt op een veel hoger vermogen (krachtstroom). Om op hoger vermogen te kunnen laden of meer elektrische auto's tegelijk te kunnen laden, is extra vermogen op het lokale elektriciteitsnetwerk nodig. Daarnaast vereist elk type elektrische auto een specifieke aanpak voor het benodigde laadvermogen. Clean Tech startup Cohere heeft in samenwerking met de TU Delft een kleine, intelligente stroomverdeler ontwikkeld waarmee het laden dynamisch wordt afgestemd waardoor er aanzienlijk sneller kan worden geladen. Daarnaast kan in combinatie met zonnepanelen de capaciteit worden vergroot en kan de auto direct met duurzame energie worden geladen.
Binnen de onderzoeksgroep DC Systems, Energy Conversion and Storage (Elektrotechniek) van de TU Delft, worden de laadsystemen voor elektrische auto's onderzocht. De focus ligt op laden van hernieuwbare energie zoals uit wind en zon. In een unieke testopstelling voor ‘slim laden' in een lab op de TU Delft zijn de populairste elektrische auto's afgestemd op Maxem, omdat iedere auto een specifieke aanpak vereist. Professor Bauer van de TU Delft: "Laden op de zonne-energie betekent een echt duurzame oplossing omdat er geen CO2-uitstoot in de keten van de energie opwekking, in dit geval zonne-energie, tot aan de wielen van de auto aanwezig is. Het is echt uniek wat hier neer is gezet. In de relatief nieuwe wereld van elektrisch vervoer zijn er nog geen gebaande paden. Deze moeten gecreëerd worden door innovators, zoals Cohere."
Cohere ziet de elektrische auto's als begin. Naast laadstations en zonnepanelen zullen ook warmtepompen, stationaire batterijen en andere energieproducten in de toekomst aangesloten kunnen worden. Het systeem is inmiddels uit de bèta fase en wordt bij een groeiend aantal particulieren geplaatst. Daarnaast is het systeem onlangs ook op grotere schaal toegepast bij de parkeerplaats van BBF SchipholTaxi waar 96 Tesla's nu slim worden geladen.
Gerelateerd nieuws
Een Amerikaanse professor ontwerpt samen met de Technische Universsiteit van Lausanne (EPFL) een miniatuur toestel voor het non-stop produceren van wijn en het beproeven van verschillende fermentatieprocessen. Het…
RUG-chemicus Ryan Chiechi heeft een systeem gemaakt dat met behulp van licht binnen enkele picoseconden van lage naar hoge geleiding is te schakelen. Op termijn kan zo'n systeem met behulp van organische moleculen…
Een elektrische auto volledig opladen kost soms meer energie dan een huishouden in een hele dag gebruikt. Als bestuurders thuiskomen van hun werk en allemaal op hetzelfde moment hun auto opladen, zou dat zelfs het…
What makes you tick?
We willen graag persoonlijk van u horen wat u inspireert en beweegt.
Daarom vragen we u en uw collega's uit de engineering branche: What makes you tick?
PS Nieuwsgierig naar reacties van collega's? Klik hier...
Meest gelezen
Techvertorials
Vacatures
Queen Mary University of London - Student Experience - Careers & Enterprise<br />Salary: £31,421 to £38,165 per annum.
London Metropolitan University - Guildhall School of Business and Law<br />Salary: £39,423 to £58,389 (Senior Lecturer from £46,425 to 58,389 per annum pro rata or…
City, University of London - Psychology<br />Salary: £49,794 to £59,421
London School of Economics and Political Science - Data and Technology Services<br />Salary: £33,558 to £38,541 pa inclusive with potential to progress to £41,404 pa…
Kingston University - Faculty General (Engineering, Computing & the Environment)<br />Salary: £43,187 to £46,929