EO

Intelligente stroomverdeler maakt sneller laden elektrische auto's mogelijk

03 mei 2015 om 16:01 uur - Delft

De nieuwe generatie elektrische voertuigen heeft grotere batterijen en laadt op een veel hoger vermogen (krachtstroom). Om op hoger vermogen te kunnen laden of meer elektrische auto's tegelijk te kunnen laden, is extra vermogen op het lokale elektriciteitsnetwerk nodig. Daarnaast vereist elk type elektrische auto een specifieke aanpak voor het benodigde laadvermogen. Clean Tech startup Cohere heeft in samenwerking met de TU Delft een kleine, intelligente stroomverdeler ontwikkeld waarmee het laden dynamisch wordt afgestemd waardoor er aanzienlijk sneller kan worden geladen. Daarnaast kan in combinatie met zonnepanelen de capaciteit worden vergroot en kan de auto direct met duurzame energie worden geladen.


De kleine computer in de meterkast maakt het ook mogelijk een slimme koppeling te maken tussen zonnepaneel, het lokale elektriciteitsnetwerk en de auto waardoor het laadvermogen van de elektrische auto op de hoeveelheid zonne-energie kan worden aangepast. Hierdoor kan altijd op de zelf opgewekte energie worden gereden. Wekken de zonnepanelen energie op, dan is er zelfs meer capaciteit beschikbaar in de meterkast. Dat betekent sneller laden als de zon feller schijnt. Maar gebruikers zijn niet gebonden aan de hoeveelheid zonlicht. De laadsnelheid kan eenvoudig worden verhoogd via een online applicatie. "Door het slim regelen van energiestromen hoeft er minder energie van het elektriciteitsnet gebruikt te worden. Zo wordt het net ontlast, terwijl je automatisch op je eigen duurzame energie rijdt" Aldus Michael Coussement, CEO en co-founder van Cohere. Hij brengt de stroomverdeler onder de naam Maxem op de markt.

 

Onderzoek met TU Delft

Binnen de onderzoeksgroep DC Systems, Energy Conversion and Storage (Elektrotechniek) van de TU Delft, worden de laadsystemen voor elektrische auto's onderzocht. De focus ligt op laden van hernieuwbare energie zoals uit wind en zon. In een unieke testopstelling voor ‘slim laden' in een lab op de TU Delft zijn de populairste elektrische auto's afgestemd op Maxem, omdat iedere auto een specifieke aanpak vereist. Professor Bauer van de TU Delft: "Laden op de zonne-energie betekent een echt duurzame oplossing omdat er geen CO2-uitstoot in de keten van de energie opwekking, in dit geval zonne-energie, tot aan de wielen van de auto aanwezig is. Het is echt uniek wat hier neer is gezet. In de relatief nieuwe wereld van elektrisch vervoer zijn er nog geen gebaande paden. Deze moeten gecreëerd worden door innovators, zoals Cohere."

 

Cohere

Cohere ziet de elektrische auto's als begin. Naast laadstations en zonnepanelen zullen ook warmtepompen, stationaire batterijen en andere energieproducten in de toekomst aangesloten kunnen worden. Het systeem is inmiddels uit de bèta fase en wordt bij een groeiend aantal particulieren geplaatst. Daarnaast is het systeem onlangs ook op grotere schaal toegepast bij de parkeerplaats van BBF SchipholTaxi waar 96 Tesla's nu slim worden geladen.

 

Reacties (2)

Reacties als van dhr. Mercx kunnen niet voldoende onderstreept worden.

Zeker op een site met toch enige pretentie als "Engineers Online" verwacht ik niet voor niets aan een artikel te beginnen.
M. v.d. Ploeg, 6 mei 2015 11:37
Is het niet mogelijk, zo een op zich interessante uitvinding zodanig te beschrijven, dat de lezer ongeveer begrijpt hoe de opgave van energie-verdeling vervuld wordt. Wanneer nietszeggende woorden als "slim" en "intelligent" worden weggelaten en anderszijds wordt beschreven hoe de niet verenigbare eisen "prioriteit zonne-energie" en "beschikbaarheid snelladen" worden behandeld, zou het artikeltje niet veel langer worden, maar veel meer waard zijn!
ir J Mercx, 4 mei 2015 13:47
 

Gerelateerd nieuws

Wijnmakers

Wijn maken op microschaal

Een Amerikaanse professor ontwerpt samen met de Technische Universsiteit van Lausanne (EPFL) een miniatuur toestel voor het non-stop produceren van wijn en het beproeven van verschillende fermentatieprocessen. Het…

schema

Snelle verbinding tussen licht en elektronica

RUG-chemicus Ryan Chiechi heeft een systeem gemaakt dat met behulp van licht binnen enkele picoseconden van lage naar hoge geleiding is te schakelen. Op termijn kan zo'n systeem met behulp van organische moleculen…

konstantina

Slim opladen elektrische auto's laat stroomprijs dalen

Een elektrische auto volledig opladen kost soms meer energie dan een huishouden in een hele dag gebruikt. Als bestuurders thuiskomen van hun werk en allemaal op hetzelfde moment hun auto opladen, zou dat zelfs het…

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

What makes you tick?

We willen graag persoonlijk van u horen wat u inspireert en beweegt. 

Daarom vragen we u en uw collega's uit de engineering branche: What makes you tick?

what makes you tick 

 

 

PS Nieuwsgierig naar reacties van collega's? Klik hier...

 
test

Focus op...

 

Vacatures Betabanen

Client Services and Operations Assistant

Queen Mary University of London - Student Experience - Careers & Enterprise<br />Salary: £31,421 to £38,165 per annum.

Lecturer in Marketing Management and Public Relations

London Metropolitan University - Guildhall School of Business and Law<br />Salary: £39,423 to £58,389 (Senior Lecturer from £46,425 to 58,389 per annum pro rata or…

Lecturer in Counselling Psychology (Education)

City, University of London - Psychology<br />Salary: £49,794 to £59,421

Data Officer (Assessment Platform Integration Project)

London School of Economics and Political Science - Data and Technology Services<br />Salary: £33,558 to £38,541 pa inclusive with potential to progress to £41,404 pa…

Assistant Technical Officer

Kingston University - Faculty General (Engineering, Computing & the Environment)<br />Salary: £43,187 to £46,929

Meer externe vacatures »