EO

Jetpack met plastic kogellagers

22 augustus 2011 om 16:18 uur - Deventer

Mario Böhme, een Duitse engineeringstudent heeft een draagbare jetpack ontworpen. Een raketaandrijving zit vast op de rug van de piloot en moet voor genoeg voortstuwingskracht gaan zorgen, in theorie althans. Uniek onderdeel van Mario’s ontwerp is het gebruik van plastic kogellagers, bijvoorbeeld in de besturingshendels en het systeem dat het gewicht van de piloot draagt.


"Ik heb ook andere materialen overwogen, maar de plastic lagers hebben het laagste gewicht en vertonen minder uitval door corrosie", aldus Böhme. Bij de aandrijvingsreactie komen corrosiebevorderende gassen vrij die meer schade veroorzaken aan metaal dan de speciaal ontwikkelde kunststof die in de kogellagers zit verwerkt.

Plastic verbindingen

Een plastic verbinding houdt ook de hele raketinstallatie bij elkaar en draagt het gewicht van de piloot. "Als deze verbinding kapotgaat, dan komt de raketinstallatie los van de piloot en valt hij naar beneden", zegt Böhme. "Dus het moet bewezen zijn dat het plastic de belasting tijdens de vlucht aankan. Vanwege veiligheidsoverwegingen wordt de verbinding na een aantal vluchten vervangen." Böhme geeft aan dat de temperatuur die de kogellagers te verduren krijgen niet boven de 40 graden Celsius zal uitkomen.

Eenmansproject

"Het hele project is gepland, ontworpen en gebouwd door maar één persoon; ikzelf", zegt Böhme. "Sommige onderdelen zijn vrij verkrijgbare onderdelen, maar dat was slechts een klein aantal. De andere onderdelen zijn ontworpen en doorgerekend door mijzelf, met behulp van de nieuwste CAD-technieken die ik op mijn universiteit kon gebruiken."

Böhme werkse meer dan vijf jaar lang aan het project zonder sponsoren. "Ik ben nu op zoek naar sponsoren, zodat ik genoeg geld bij elkaar krijg om de jetpack in de lucht te krijgen en het vliegsysteem te verbeteren. Op dit moment is de brandstof het duurst", aldus Böhme.

Igus

De plastic onderdelen zijn ontwikkeld door het Duitse bedrijf Igus. Dit bedrijf maakt slijtvaste kunststof materialen die lang meegaan. De producten van Igus worden breed ingezet als kogellagers en kabelgeleiders. Igus gebruikt als kunststoffen onder andere Polyamide 6, 66 en Polyetheretherketoon (PEEK). Dit wordt verstevigd met glasvezel en koolstofvezel, alsmede een nieuw ontwikkeld nanomateriaal.

In een interview met de website Design News geeft manager Tom Miller van Igus aan dat ze nog steeds veel moeite hebben met het overtuigen van engineers dat plastics als kogellagers in veel gevallen beter zijn dan staal. "Veel engineers zeggen dat ze plastic tien jaar geleden hebben getest en het niet voldeed." Maar net als met alle technische toepassingen, in het bijzonder kogellagers, is het essentieel om de juiste plastic formule te hebben. Volgens Miller verkopen een hoop fabrikanten plastic lagers die niet aan strenge eisen kunnen voldoen.

Plastic lagers kunnen zonder smering gebruikt worden, maken minder lawaai dan metalen lagers, zijn goed bestand tegen chemicaliën en erg licht, wat Mario Böhme zo aantrok aan dit materiaal voor zijn jetpack. Lagers gemaakt van PEEK-verbindingen kunnen temperaturen aan tot 600 graden Celsius. Plastic lagers zijn volgens Miller alleen niet geschikt voor continue hittebelasting, zoals in ventilatoren.

 

Gerelateerd nieuws

Wijnmakers

Wijn maken op microschaal

Een Amerikaanse professor ontwerpt samen met de Technische Universsiteit van Lausanne (EPFL) een miniatuur toestel voor het non-stop produceren van wijn en het beproeven van verschillende fermentatieprocessen. Het…

schema

Snelle verbinding tussen licht en elektronica

RUG-chemicus Ryan Chiechi heeft een systeem gemaakt dat met behulp van licht binnen enkele picoseconden van lage naar hoge geleiding is te schakelen. Op termijn kan zo'n systeem met behulp van organische moleculen…

Ontwerpstudio JasnaRok toont collectie met slimme kunststoffen en weefsels

Op de FashionTech Conference in Berlin en de Fashion Week in Amsterdam toonde het startende Antwerpse ontwerpdtudio Jasnarok hun ‘Fashion On Brainwaves' aan het publiek. Een deel van de collectie is gebasserd op…

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

What makes you tick?

We willen graag persoonlijk van u horen wat u inspireert en beweegt. 

Daarom vragen we u en uw collega's uit de engineering branche: What makes you tick?

what makes you tick 

 

 

PS Nieuwsgierig naar reacties van collega's? Klik hier...

 
test

Focus op...

 

Vacatures Betabanen

Timetable Officer

City St George’s, University of London - Property and Facilities<br />Salary: £32,982 to £40,521

HR Assistant

Rambert School of Ballet and Contemporary Dance - HR<br />Salary: £27,500 to £31,000 per annum, pro rata, (actual salary £11,000–£12,400, 0.4 FTE pa) dependent on…

Lecturer/Practitioner in Physiotherapy

King's College London - King’s Sport & Wellness <br />Salary: £52,874 to £61,921 per annum, including London Weighting Allowance

IGC Programme Coordinator

London School of Economics and Political Science - International Growth Centre<br />Salary: £35,758 to £40,741 pro-rata, with potential to progress to £43,604

Head of International Compliance – IGC

London School of Economics and Political Science - International Growth Centre<br />Salary: £52,806 to £60,705 pa inclusive with potential to progress to £67,357 pa…

Meer externe vacatures »