EO

Vocht in elektromotor voorkomen

22 oktober 2015 om 22:31 uur

Vocht en elektromotoren zijn geen gelukkige combinatie. Toch is het ontstaan van vocht te voorkomen, want de meeste vochtproblemen zijn het gevolg van foutief menselijk handelen. Het ontstaan van vocht in elektromotoren speelt vooral wanneer de motoren worden toegepast in een buitenopstelling (land- en tuinbouw, scheepvaart) of als ze intensief moeten worden gereinigd (voedingsmiddelenindustrie) of functioneren met thermische start-stop cycli. Vocht kan leiden tot aantasting van het isolatiemateriaal van de wikkelingen, corrosie van de stator/rotor en lagers of het verkleven van de rem. De motor kan door kortsluiting uitvallen en onherstelbaar beschadigen.

 

Bij motoren die onder water worden toegepast, liggen de oorzaken in niet lekdichte verbindingen zoals kabeldoorvoeren, afdichtingen en behuizing. Meestal zijn de motoren echter specifiek afgestemd op toepassing onder water. De bescherming vervalt echter door foutief onderhoud of onoordeelkundig gebruik.

Bij motoren in buitenopstelling, bijvoorbeeld in de agrarische wereld, zijn nie-lekdichte verbindingen vaak de oorzaak. Ook worden soms motoren gebruikt die niet geschikt zijn voor buitenopstelling óf verkeerd zijn opgesteld.

 

Temperatuurwisselingen

Extra gevoelig voor vocht zijn motoren die binnen staan opgesteld in ruimtes waar intensief wordt gereinigd met hoge druk en met behulp van agressieve reinigingsmiddelen. Vaak blijkt dat de toegepaste afdichtingen en kabeldoorvoeren hiertegen niet bestand zijn.

Een andere, veel voorkomende vochtoorzaak ligt bij temperatuurwisselingen als gevolg van een start/stop bedrijf. Motoren die overdag onder warme omstandigheden draaien, krijgen te maken met condensatie als er 's nachts koudere en vochtige lucht in de motor kan doordringen.

 

Problemen elektromotor voorkomen

Het ligt voor de hand, maar de beste oplossing om vocht in elektromotoren te voorkomen, is ze te laten draaien in een droge ruimte. Een andere keuze is een motor te nemen met de juiste beschermingsgraad (IP-klasse).

Om de invloed van menselijk falen te verminderen is het raadzaam om de installatie en het onderhoud uit te laten voeren door specialisten en de kennis van de motorenleverancier te benutten.

 

http://www.indi.nl/

 

Laatste nieuws

Foto

Een mooi eiland voor robots (storify)

Onderzoekers van het Los Alamos National Laboratory, de Northwestern University en de Rice University hebben een nieuwe stap gezet naar het gebruik van perovskietkristallen voor zonnecellen.

Een konijn zonder tandenborstel

Een konijn zonder tandenborstel

Als je medicijnen met een piepklein robotje precies op tijd bij exact het juiste orgaan wil laten afleveren, dan moet dat robotje daar geen uren over doen. Daarom heeft een team van wetenschappers uit de China, Israël…

3D-animatie met een pennenstreek (video)

Mosketch, een programma dat is ontwikkeld door Moka Studio en de Technische Universiteit van Lausanne (EPFL), maakt het mogelijk om 3D-animaties te genereren zonder dat daarvoor een intensieve training nodig is. Het is…

Meer nieuws »

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

What makes you tick?

We willen graag persoonlijk van u horen wat u inspireert en beweegt. 

Daarom vragen we u en uw collega's uit de engineering branche: What makes you tick?

what makes you tick 

 

 

PS Nieuwsgierig naar reacties van collega's? Klik hier...

 

Gratis nieuwsbrief

Machine veiligheid nieuwsbrief

 

Focus op...

 

Vacatures Betabanen

Research Project Officer

Imperial College London - Academic Services<br />Salary: £38,977 to £43,360 per annum

Lecturer / Senior Lecturer in Information Systems Management (T&S and T&PP)

Queen Mary University of London - School of Electronic Engineering and Computer Science<br />Salary: £49,785 to £69,114 per annum (pro-rata)

Product Developer

Imperial College London - Chief Operating Team<br />Salary: £54,927 to £65,935 per annum

Research Associate in Influenza Viruses

Imperial College London - Faculty of Medicine<br />Salary: £46,593 to £54,630 per annum

Postdoctoral Research Assistant

Queen Mary University of London - Barts Cancer Institute<br />Salary: £40,223 to £49,785

Meer externe vacatures »