22 oktober 2015 om 22:31 uur
Bij motoren die onder water worden toegepast, liggen de oorzaken in niet lekdichte verbindingen zoals kabeldoorvoeren, afdichtingen en behuizing. Meestal zijn de motoren echter specifiek afgestemd op toepassing onder water. De bescherming vervalt echter door foutief onderhoud of onoordeelkundig gebruik.
Bij motoren in buitenopstelling, bijvoorbeeld in de agrarische wereld, zijn nie-lekdichte verbindingen vaak de oorzaak. Ook worden soms motoren gebruikt die niet geschikt zijn voor buitenopstelling óf verkeerd zijn opgesteld.
Extra gevoelig voor vocht zijn motoren die binnen staan opgesteld in ruimtes waar intensief wordt gereinigd met hoge druk en met behulp van agressieve reinigingsmiddelen. Vaak blijkt dat de toegepaste afdichtingen en kabeldoorvoeren hiertegen niet bestand zijn.
Een andere, veel voorkomende vochtoorzaak ligt bij temperatuurwisselingen als gevolg van een start/stop bedrijf. Motoren die overdag onder warme omstandigheden draaien, krijgen te maken met condensatie als er 's nachts koudere en vochtige lucht in de motor kan doordringen.
Het ligt voor de hand, maar de beste oplossing om vocht in elektromotoren te voorkomen, is ze te laten draaien in een droge ruimte. Een andere keuze is een motor te nemen met de juiste beschermingsgraad (IP-klasse).
Om de invloed van menselijk falen te verminderen is het raadzaam om de installatie en het onderhoud uit te laten voeren door specialisten en de kennis van de motorenleverancier te benutten.
Laatste nieuws
Onderzoekers van het Los Alamos National Laboratory, de Northwestern University en de Rice University hebben een nieuwe stap gezet naar het gebruik van perovskietkristallen voor zonnecellen.
Als je medicijnen met een piepklein robotje precies op tijd bij exact het juiste orgaan wil laten afleveren, dan moet dat robotje daar geen uren over doen. Daarom heeft een team van wetenschappers uit de China, Israël…
Mosketch, een programma dat is ontwikkeld door Moka Studio en de Technische Universiteit van Lausanne (EPFL), maakt het mogelijk om 3D-animaties te genereren zonder dat daarvoor een intensieve training nodig is. Het is…
What makes you tick?
We willen graag persoonlijk van u horen wat u inspireert en beweegt.
Daarom vragen we u en uw collega's uit de engineering branche: What makes you tick?
PS Nieuwsgierig naar reacties van collega's? Klik hier...
Techvertorials
Vacatures
Imperial College London - Academic Services<br />Salary: £38,977 to £43,360 per annum
Queen Mary University of London - School of Electronic Engineering and Computer Science<br />Salary: £49,785 to £69,114 per annum (pro-rata)
Imperial College London - Chief Operating Team<br />Salary: £54,927 to £65,935 per annum
Imperial College London - Faculty of Medicine<br />Salary: £46,593 to £54,630 per annum
Queen Mary University of London - Barts Cancer Institute<br />Salary: £40,223 to £49,785