08 mei 2013 om 13:07 uur
Het kan ook dagen en soms weken duren voordat een PCB design-servicebureau of contractfabrikant (EMS provider) een offerte stuurt - en meestal gebeurt dat pas na de nodige vragen die eerst moeten worden beantwoord. Wordt de order geplaatst, dan blijkt het snel en doeltreffend opstarten van een designproces, NPI of productie door allerlei oorzaken gefrustreerd te worden. Wie dit probleem oplost kan zowel in tijd als in geld een significant competitief voordeel realiseren.
In de meeste gevallen zijn de vertragingen het gevolg van het door de betrokken toeleveranciers tot in detail uitpluizen van stuklijsten (BOM's). Er blijkt altijd wel iets niet correct, incompleet, inconsistent of een combinatie daarvan te zijn. De toeleveranciers zijn, terecht, beducht voor stuklijstfouten omdat die, vooral in productie, zeer ingrijpende gevolgen kunnen hebben. Soms bevat een nieuwe stuklijst veel onbekende componenten of worden in korte tijd veel wijzigingen doorgevoerd, waarbij het bijna standaard ontbreken van een revisiecontrolesysteem het managen van wijzigingen er niet eenvoudiger op maakt. BOM-processing op zich is ook niet zonder gevaar. Er kunnen nieuwe fouten geïntroduceerd worden (probeer maar eens enige tientallen componentencodenummers foutloos over te typen...).
Maar stuklijstproblemen zijn niet uitsluitend te wijten aan diegenen die ze samenstellen.
Los van de normale onzekerheden in een productontwikkelings- en engineeringsproces en de dynamiek die daarbij hoort is er een veelheid aan achterliggende oorzaken die het lastig maken vanaf het begin een foutloze stuklijst te produceren. Om een paar belangrijke te noemen:
Toeleveringsbedrijven worden ook geconfronteerd met een fikse toename van het aantal te maken offertes en NPI's. Niet alleen vanuit hun eigen klantenkring, maar ook door shoppende prospects. De tijd van langlopende orders (meer jaren) is definitief voorbij; produce-on-demand wordt de norm. Complicerende factoren daarbij zijn ook dat de gewenste responsetijden op offertes steeds korter worden en het percentage verschillende (onbekende/nieuwe) componenten toeneemt. Ook het aantal productvarianten neemt toe en onverminderd blijft een grote druk liggen op prijs en levertijd.
Het controleren, verifiëren, opschonen en stroomlijnen van stuklijsten is dus een onlosmakelijk, noodzakelijk en tijdrovend deel van het maken van correcte offertes en het doen van efficiënte NPI's. Ervaren engineers besteden daarom per BOM uren en soms dagen aan relatief eenvoudig, oersaai maar verantwoordelijk en gespecialiseerd werk als het opzoeken, verifiëren, mappen en aanmaken van componenten en hun alternatieven in componenten- of ERP-databases of het opzoeken van componenten op het Internet. Kortom, een kostbaar proces. Vooral als je uiteindelijk de order niet krijgt...
Van de onvoorstelbare hoeveelheid componenteninformatie beschikbaar op het Internet is nagenoeg alles vele malen, geheel of gedeeltelijk, gekopieerd en verspreid over duizenden locaties. Daarvan is het maar de vraag of het allemaal up-to-date en correct is en wie ervoor verantwoordelijk is. Portals voor componenten of datasheets en componentendistributeurs doen indrukwekkende pogingen hun informatie zorgvuldig te beheren en comfortabel ter beschikking te stellen. Maar ook zij zijn gebonden aan hun leveringsprogramma en het blijft vanuit commercieel oogpunt gewenst en voor bepaalde informatie gewoonweg noodzakelijk, om verschillende bronnen te raadplegen. Niemand verkoopt immers alles voor de best mogelijke prijs en levertijd.
Dé oplossing is ongetwijfeld het per stuklijst steeds opnieuw raadplegen van de tientallen of vaak honderderden oorspronkelijke bronnen (de componentfabrikanten). Een niet realistische en onmogelijke aanpak.
De conclusie mag daarom wel zijn dat we voorlopig nog niet af zijn van de belangrijkste oorzaken van stuklijstproblemen en de negatieve invloed op de doelstellingen omtrent first-time-right en shortest time-to-market.
Er zit niets anders op eens serieus te kijken naar het beperken van de gevolgen.
Er zijn in de loop der tijd al vele pogingen ondernomen het stuklijstprobleem onder controle te krijgen, maar nooit met een breed gerealiseerd resultaat. Veelal is dat het gevolg van oplossingen die gekoppeld zijn aan specifieke tools, ontwikkeld voor een specifieke discipline in het productrealisatieproces. Natuurlijk zijn er goed werkende oplossingen ontwikkeld. Vooral in de productieomgeving is men vanaf het begin gedwongen geweest oplossingen te verzinnen. Niet alleen om de kosten van het maken van offertes te beperken, maar vooral omdat een BOM-probleem zich uiteindelijk in productie ‘n'-voudig vermenigvuldigt en tot grote financiële schade kan leiden.
De consequentie van een zo late aanpak in het productrealisatieproces is een grote mate van tijdverlies voor alle betrokkenen. Zolang de processen ‘upstream' echter geen deel van de oplossing vormen zoals nu het geval is, blijven we zitten met een nagenoeg onzichtbare en slecht kwantificeerbare kostenpost, die niemand ten goede komt en de efficiëncy en het concurrentievermogen van de elektronische industrie ernstig aantast. Alleen al in Nederland gaat het over tientallen miljoenen euro's per jaar als direct en indirect gevolg van vertraagde time-to-market, gemiste first-time-right kansen en onnodige tijdsbestedingen door toeleveranciers en eigen ontwikkel- en engineeringafdelingen. Ervaren engineers worden noodgedwongen ‘misbruikt' voor stompzinnig uitzoekwerk, terwijl bijna niet aan goede vakmensen te komen is om het layout/engineeringwerk te doen.
Een goede oplossing moet integraal en interdisciplinair zijn; los staan van bestaande tools (EDA, MRP/ERP, CAM, MES), maar daarmee kunnen interfacen en de mogelijkheid bieden de al beschikbare informatie op de ‘informatie-eilanden' tussen de partners in de supplychain te delen. Zoals gezegd is er een enorme hoeveelheid componenteninformatie beschikbaar en er komt dagelijks bij. De informatie-eilanden spelen daarin een belangrijke en positieve rol, omdat de eigenaar van het betreffende proces zich zal inspannen ‘zijn' informatie correct en up-to-date te houden. Verwaarlozing richt zich onafwendbaar tegen hem. Het delen van informatie biedt anderen dus een behoorlijke garantie dat de informatie correct en actueel is en er is een verantwoordelijke (tevens medeslachtoffer!) voor als het fout gaat.
Door ‘upstream' meteen de problemen waar ze oorspronkelijk ontstaan op te lossen of te voorkomen, wordt "downstream" de druk van de ketel gehaald. De gerealiseerde efficiëncyverbetering komt alle partijen ten goede.
Opmerkelijk is dat zowel PCB designbureaus als EMS-providers, als aan een paar begrijpelijke rand- voorwaarden kan worden voldaan, een grote interesse blijken te hebben om hun componenteninformatie met klanten te delen. Vooral in geval van langdurige relaties is er sprake van grote bereidheid tot volledige beschikbaarstelling. In een fabricageomgeving is natuurlijk sprake van strategische informatie (prijzen, levertijden, voorraadniveaus, kwaliteitsinformatie en dergelijke) die zelfs deel kan uitmaken van de company IP. Met die gevoelige informatie wil je selectief kunnen omgaan.
Om voornoemde integrale aanpak te realiseren, is recent een familie van BOM-processingtools op de markt gebracht, onder de naam BOMArchitect. Op basis van tientallen jaren ervaring en gedetailleerde inbreng van grote en kleine EMS-providers en PCB designbureaus is een concept ontwikkeld om de meeste van de genoemde problemen te voorkomen of er zeer efficiënt mee om te gaan. BOMArchitect is bij een aantal EMS-providers al bijna een jaar in gebruik en laat resultaten zien die boven verwachting liggen.
De uitdaging was drieledig:
De wereldwijd beschikbare componenteninformatie is extreem versplinterd en dusdanig omvangrijk, dat geen enkele organisatie ter wereld alles bij elkaar heeft. Dat zal vermoedelijk ook nooit meer gerealiseerd worden.
BOMArchitect maakt de lokaal beschikbare componentinformatie toegankelijk. Het importeert (‘federeert') componentinformatie uit geschikte bronnen (bijvoorbeeld een ERP- of MRP-systeem) en vormt daarmee de BOMArchitect interne Component Information Source (de ‘CIS'). De CIS houdt de dynamische verbinding met de oorspronkelijke bronnen zo veel mogelijk in stand. Het up-to-date houden van de CIS-data kan daarmee door de oorspronkelijke externe bronnen plaatsvinden.
Binnen BOMArchitect kunnen verschillende CIS-connecties naast elkaar bestaan; bijvoorbeeld een componentendatabase-CIS en een ERP-CIS, maar ook verschillende ERP-CIS-connecties van verschillende EMS-providers. Een layoutengineer kan daardoor bij het samenstellen van een stuklijst gebruik maken van de ERP-informatie van de potentiële fabrikant(en).
Om efficient gebruik te maken van de beschikbare informatie beschikt BOMArchitect over geavanceerde softwaretechnieken zoals een speciale componentenzoekmachine (fuzzy part search engine), zelflerende technieken zoals noodzakelijk voor een fabrikanten-alias database of self learning AML's (Approved Manufacturers List). Daarnaast beschikt het over een geoptimaliseerde embedded browser en embedded URL's om razendsnel gericht op het Internet te kunnen zoeken.
De eerste API-interface naar een componenten portal (Octopart) wordt op korte termijn gereleased. De componentinformatie van Octopart zal dan zonder typen rechtstreeks in de stuklijst worden opgenomen. Er zullen er meer volgen.
Het vernieuwende in de benadering van BOMArchitect is dus dat de deelnemers in de supply chain rechtstreeks en gestructureerd gebruik kunnen maken van alle (vrijgegeven) informatie uit hun wederzijdse systemen. Daarbij wordt niet rechtstreeks in de oorspronkelijke bronnen gekeken, maar in de respectievelijke BOMArchitect CIS-systemen, die vanuit de oorspronkelijke bronnen worden gevoed en ook selectief gefilterd kunnen worden op wat de klant/partner mag zien.
Hoe ziet dat er dan uit:
Met BOMArchitect zijn OEM's of PCB designbureaus in staat meteen vanaf scratch, snel en comfortabel nieuwe stuklijsten te bouwen of elders gegenereerde stuklijsten te verifiëren, daarbij zoveel mogelijk gebruik makend van de informatie van hun toeleverancier(s) of van de beschikbare informatie op het Internet. Niet alleen kunnen daarmee praktijken als handgeschreven of "zoek maar wat leuks uit" stuklijsten worden gedecimeerd, maar worden potentiële problemen in de supply chain naar voren gehaald naar de plaats waar ze meestal ontstaan en meteen gecorrigeerd (als ze dan al ontstaan).
Een paar voordelen:
Het concept van zelflerende klantgerelateerde Approved Parts/Manufacturers Lists, speelt een cruciale rol bij het opslaan, verwerken en hergebruiken van klantspecifieke informatie. Als de OEM niet al zelf een AML aanlevert (formele AML), wordt deze gecreëerd (informele AML). De relatie klantinformatie-partnummer wordt vervolgens maar éénmaal uitgezocht, aan de klant gelinkt en is voor dié klant vervolgens altijd beschikbaar. De formele AML wordt door de klant zelf onderhouden en treedt in geval van specifieke componenteisen (bijvoorbeeld militair, medisch, lucht- en ruimtevaart) tevens als filter op.
De in de praktijk geconstateerde impact op first-time-right en time-to-market is boven verwachting. Ofschoon nog niet alle beoogde technologiëen binnen BOMArchitect operationeel zijn, zijn de resultaten bij een aantal EMS-providers zeer goed. De naadloos te koppelen infrastructuur tussen de klant (BA-Partner module) en de EMS-provider (BOMArchitect) is recent gereleased. De designversie (BA-4Design), ontwikkeld in samenwerking met een aantal vooraanstaande PCB designbureaus, zal eind mei worden gereleased.
De modulen BOMArchitect (voor productie-engineering) en BA-4Design (voor ontwikkeling, design, product-engineering en layout) kunnen als standalone tools worden gebruikt.
Als de partners in de supply chain echter gebruik maken van een volledige BOMArchitect infrastructuur, zullen fouten in de stuklijsten voorgoed tot het verleden behoren en zal de tijdswinst maximaal zijn.
Adeon Software House
Tel.: (076) 515 51 30
Links staan de OEM's. De bovenste OEM heeft een BA-partnerverbinding met een EMS-provider en kan daarmee stuklijsten bouwen met behulp van de EMS ERP-informatie.
De ander heeft een BA-partnerverbinding met een PCB-designbureau en kan daarmee een stuklijst bouwen met behulp van de technische-componentendatabase informatie.
In het midden is het PCB-designbureau geschetst. Dit heeft een technische-componentendatabase als CIS (CD-CIS), maar ook twee verbindingen met twee EMS-providers.
Het PCB-designbureau maakt BOM's met behulp van de eigen CD-CIS en verifieert deze tegen de ERP-informatie van de twee EMS-providers.
Rechts de EMS providers, waarvan de onderste een verbinding heeft met de CD-CIS van het PCB-designbureau. De informatie uit deze technische-componentendatabase kan worden gebruikt voor het maken van testprogramma's of het zoeken van fouten bij test.
Alle interBOMArchitect verbindingen zijn uniek geëncrypt.
De technische-componentendatabase (CD-CIS) wordt momenteel ontwikkeld. Drie vooraanstaande Europese PCB-designbureaus formuleren hiervoor hun behoeften en stellen hun kennis beschikbaar. Zij zullen de betatesten uitvoeren.
Jan Keizer, Adeon Software House www.bomarchitect.com
Laatste nieuws
Onderzoekers van het Los Alamos National Laboratory, de Northwestern University en de Rice University hebben een nieuwe stap gezet naar het gebruik van perovskietkristallen voor zonnecellen.
Als je medicijnen met een piepklein robotje precies op tijd bij exact het juiste orgaan wil laten afleveren, dan moet dat robotje daar geen uren over doen. Daarom heeft een team van wetenschappers uit de China, Israël…
Mosketch, een programma dat is ontwikkeld door Moka Studio en de Technische Universiteit van Lausanne (EPFL), maakt het mogelijk om 3D-animaties te genereren zonder dat daarvoor een intensieve training nodig is. Het is…
What makes you tick?
We willen graag persoonlijk van u horen wat u inspireert en beweegt.
Daarom vragen we u en uw collega's uit de engineering branche: What makes you tick?
PS Nieuwsgierig naar reacties van collega's? Klik hier...
Techvertorials
Vacatures
University of Westminster - Quality and Standards Office, Academic Registrar’s Department<br />Salary: £34,029 to £38,252 per annum (Incl. LWA)
King's College London - Department of Psychological Medicine<br />Salary: £51,974 per annum pro rata, including London Weighting Allowance
Queen Mary University of London - School of Languages, Linguistics and Film<br />Salary: £36,572 per annum pro rata.
UCL - The Bartlett Faculty<br />Salary: £42,099 to £50,585
UCL - Institute for Innovation and Public Purpose (IIPP) <br />Salary: £42,099 to £50,585