De wagen kreeg ook enkele nieuwe functies die het rijgedrag moeten verbeteren en die regelbaar zijn tijdens het rijden. Met behulp van zogenaamde ‘vectorsturing' kunnen de twee elektromotoren onafhankelijk en optimaal aangestuurd worden, wat een tijdswinst van twee seconden per ronde kan opleveren. Een semi-actieve ophanging zorgt voor een beter contact tussen band en wegdek, en een draadloos telemetriesysteem stuurt continu data door tussen de wagen en de ingenieursstudenten in de pit. "Dit jaar bouwden we dus een wagen die niet alleen snel, maar ook slim is. Door de softwaresystemen optimaal te laten samenwerken zoeken we de fysische limieten van het racecircuit op", zegt Alexander De Baere, hoofd van de powertrainafdeling.
Innoverend ondernemen
Het project Formula Electric Belgium maakt deel uit van de postgraduaatopleiding Innoverend Ondernemen voor Ingenieurs, die studenten de kans geeft om volledig zelfstandig een onderneming op te starten en te beheren. Zo doen ze op korte tijd veel ervaring op in projectplanning en management.
Tijdens de zomer zullen de studenten deelnemen aan de Formula Student-competities in Silverstone (Engeland), Hockenheim (Duitsland) en Barcelona (Spanje), waar ze als enig Belgisch team zullen aantreden in een lijst van ongeveer zeshonderd deelnemende universiteiten.
Meer info: http://www.formulaelectric.be/
Klik hier voor twee filmpjes met de Umicore Isaac op de De Standaard-online