De fietshelm werd uitgerust met heldere led's die functioneren als remlicht en richtingsaanwijzers. "Via een bediening aan het stuur worden de richtingsaanwijzers aangezet en kan de fietser duidelijk maken of hij naar links of naar rechts wil afslaan. Hij hoeft zijn hand dus niet meer uit te steken, wat de stabiliteit tijdens het rijden bevordert", zeggen de studenten. "Het remlicht wordt aangestuurd door de rotatiesnelheid van het fietswiel te meten. ALs het wiel vertraagt, wordt het remlicht aangezet. Bij stilstand knipperen de rode led's, zodat autobestuurders kunnen zien dat de fietser stilstaat."
In de helm zit ook een sensor die een val kan detecteren, waarna automatisch een SMS wordt verzonden. En de achterkant van de fiets is uitgerust met een camera, gericht op het achterliggende verkeer. Die detecteert naderende voertuigen en geeft informatie over de snelheid en afstand. "Op basis van die gegevens worden de led's op de fietshelm volgens een bepaald patroon aangestuurd", zeggen de studenten. "De bedoeling is om de bestuurder van het naderende voertuig er niet enkel attent op te maken dat hij een fietser nadert, maar hem bovendien een indicatie te geven van de afstand tot de fietser. Zo zal de knipperfrequentie van de led's verhogen naarmate de bestuurder dichter bij de fietser komt. Ook de fietser wordt op de hoogte gebracht van een naderende auto via een visualisatie op het stuur."
"Al deze informatie wordt op een objectieve manier bepaald en is dus veel accurater in vergelijking met de inschatting we zelf maken bij het achterom kijken of het ‘horen' aankomen van een voertuig", zegt ingenieur Sammy Verslype.
Docenten van de campus Oostende/Brugge hebben plannen om deze oplossing verder uit te werken en te valoriseren. Dit project demonstreert de expertise binnen mechatronica, één van de onderzoeksspeerpunten van de campus.