09 december 2015 om 10:22 uur
Een belangrijk onderzoek, want de sector kampt al enige tijd met een tekort aan goed personeel. Bovendien is de instroom van nieuwe studenten te krap om dat gat op te vullen. Werkgevers is er dus alles aan gelegen om hun personeel tevreden te houden. Dan moeten zij wel weten wat hen drijft en wat zij belangrijk vinden. Daarbij kunnen ze nog wel wat hulp gebruiken, zo blijkt uit onderzoek. Yacht geeft hen 4 aandachtspunten voor loyaler personeel.
Een gebrek aan carrièreperspectief is een belangrijke 'pushfactor'. Dat speelt vooral bij jongeren. Zij vinden carrière maken belangrijk, maar kijken daarbij verder dan een goed salaris. Bèta-opgeleiden zijn relatief minder loongevoelig en meer inhoudelijk gedreven.
Persoonlijke ontwikkeling verdient dan ook de volle aandacht. Zorg voor voldoende bijscholingsmogelijkheden en geef personeel de ruimte om bijvoorbeeld seminars te bezoeken. Bovendien is een hogere opwaartse mobiliteit een oplossing voor de 'vergrijzing' in de top.
Niet veel werknemers zijn dol op in beton gegoten werktijden. Zeker voor millenials (geboren na '80) zijn flexibele werktijden een zeer belangrijke arbeidsvoorwaarde. Het geeft hen de mogelijkheid hun werk beter af te stemmen op hun privéleven. Zeker voor jonge ouders kan die flexibiliteit erg gewenst zijn.
De techniek is een vakgebied dat zich snel ontwikkelt. Hoogopgeleide technici stellen kennisuitwisseling met vakgenoten erg op prijs. Ook leggen zij graag relevante nieuwe contacten. Door bijvoorbeeld bezoek aan vakbeurzen en seminars. Maar dan moet daarvoor wel de gelegenheid zijn. Werkgevers die deze behoefte erkennen, zijn aantrekkelijker voor nieuw en bestaand personeel.
Techniek heeft nog geen hip imago. Voor de buitenwereld is het een vakgebied voor nerds. Daarnaast legt de buitenwereld niet snel de link met een goed salaris, secundaire arbeidsvoorwaarden en maatschappelijke status. Daardoor is het bij studenten een weinig populaire studierichting. Met een te krappe aanwas als gevolg.
Werkgevers doen er dan ook goed aan wat aan dit vooroordeel te doen. Want werken in de techniek is uiteraard helemaal niet zo saai en stoffig als men beweert. Leg in vacatures en andere communicatie-uitingen bijvoorbeeld de nadruk op de uitdagende kanten van het werk en kies voor een aansprekende tone-of-voice.
Een voorbeeld van een partij die dat goed begrepen heeft is het Ministerie van Defensie. Zij hebben met hun TV-spotjes het werk van engineer neergezet als een spannend en 'sexy' beroep. Dat maakt het niet alleen voor werkzoekenden aantrekkelijk, maar een algeheel spannendere uitstraling en communicatie door de branche stimuleert ook de jeugd te kiezen voor een technische opleiding.
Willen werkgevers in de technische sector personeel aantrekken en talent behouden, dan is het zaak een goed zicht te hebben op hun intrinsieke drijfveren. Leer daarom meer over de drijfveren van hoger opgeleide technici en pas hier je strategie op aan.
Techvertorials
Vacatures
Northeastern University London<br />Salary: £40,847 to £48,763
Universities UK<br />Salary: £41,633 to £47,520 per annum (dependant on experience)
University Of The Arts London<br />Salary: £32,624 to £39,342 per annum.
City, University of London - President's Office<br />Salary: £41,732 to £48,350
Birkbeck, University of London - Registry Services<br />Salary: £29,392 to £32,962 per annum.
Expertblog MW
Strip, tape, ribbon...we hebben allemaal verschillende aanduidingen voor het product dat het eenvoudigst...
Dit seizoen staat traditiegetrouw in het teken van het licht. Licht dat er nu even niet is en waar we...