EO

Groen transport voor Venetië

25 juni 2016 om 14:50 uur - Southampton (VK), Venetië (Italië)

Engineers van de Universiteit van Southampton helpen deze zomer bij de ontwikkeling van een elektrische-hybride motor voor de watertaxi's in Venetië, Zo willen zij bijdragen aan een schoner, groener vervoer in de drukbezochte stad.


 Venetië behoort tot het Unesco werelderfgoed en trekt jaarlijks zo'n 32 miljoen bezoekers. Die worden vervoerd met naar schatting 20 000 pleziervaartuigen een 550 taxiboten. Al die vaartuigen zijn uitgerust met dieselmotoren, waardoor Venetië te kampen heeft met sterke luchtvervuiling en geluidsoverlast, die zowel het water, de architectuur als de gezondheid van bewoners en toeristen aantasten.

 

In samenwerking met Reapsystems, een Britse onafhankelijke specialist op het gebied van voortstuwingssystemen, maken de engineers in Southampton een schone, hybride  dieselelektrische motor die door elke botenbouwer kan worden geïnstalleerd en die past in alle bestaande boten. Voor de motor wordt gebruik gemaakt van de nieuwste dieselmotortechnologie, in combinatie met een krachtige, compacte en efficiënte elektromotor met inverter, een moderne lithium-ion accu en een geavanceerde besturingseenheid.  

 

In de stad kan de dieselmotor worden uitgeschakeld, zodat de boot puur elektrisch wordt aangedreven - zonder herrie, zonder vervuiling, zonder trillingen en zonder brandstofverbruik. Bij middelmatige of hoge snelheid (degenen die wel eens de watertaxi naar het vliegveld hebben genomen, weten wat dat kan betekenen) neemt de dieselmotor het automatisch over. De elektromotor gaat dan weken als generator om de accu's te laden en zo te komen tot een optimaal rendement. De elektromotor kan ook als ondersteuning dienen, om uitlaatgassen te beperken.

 

Professor Suleiman Sharkh, hoofd van de afdeling  Mechatronica van de universiteit,  zegt:  "De voordelen zijn duidelijk - geen lawaai, geen vervuiling en geen trillingen tijdens gebruik in de stad. Met onze demonstratie met een watertaxi willen we de lokale autoriteiten informeren, zodat ze hun regels kunnen aanscherpen. Door de gereduceerde onderhoudskosten en het gehalveerde brandstofverbruik zijn de booteigenaars snel te overtuigen om deze groene motoren te gaan gebruiken."

 

De hybride watertaxi zal deze zomer woorden getest en dat valt samen met nieuwe wetgeving die van kracht wordt met betrekking tot het vervoer over water. Voor de ontwikkeling van de technologie is een crowdfunding-project gestart: https://www.indiegogo.com/projects/project-venice

CTO dr. Dennis Doerffe van Reapsystems zegt daarover:l "Onze crowdfunding campagne is tegenovergesteld aan de gebruikelijke commerciële aanpak. Wij betrekken het publiek bij onze ‘reis'. Zo kunnen de samen de aftrap geven voor de hybride revolutie."

 

Meer over het project is te vinden op: http://www.reapsystems.co.uk/about-project-venice/

 

 

Reacties (1)

Hallo Engineersonline,

Dat die vaporetto boten in Venetie milieu vriendelijker worden ben ik een groot voorstander van!
Mooi artikel!
gr. Rudmer
NaarVenetie.com, 26 juni 2016 23:00
 

Gerelateerd nieuws

3D-animatie met een pennenstreek (video)

Mosketch, een programma dat is ontwikkeld door Moka Studio en de Technische Universiteit van Lausanne (EPFL), maakt het mogelijk om 3D-animaties te genereren zonder dat daarvoor een intensieve training nodig is. Het is…

Wijnmakers

Wijn maken op microschaal

Een Amerikaanse professor ontwerpt samen met de Technische Universsiteit van Lausanne (EPFL) een miniatuur toestel voor het non-stop produceren van wijn en het beproeven van verschillende fermentatieprocessen. Het…

Ontwerpstudio JasnaRok toont collectie met slimme kunststoffen en weefsels

Op de FashionTech Conference in Berlin en de Fashion Week in Amsterdam toonde het startende Antwerpse ontwerpdtudio Jasnarok hun ‘Fashion On Brainwaves' aan het publiek. Een deel van de collectie is gebasserd op…

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

What makes you tick?

We willen graag persoonlijk van u horen wat u inspireert en beweegt. 

Daarom vragen we u en uw collega's uit de engineering branche: What makes you tick?

what makes you tick 

 

 

PS Nieuwsgierig naar reacties van collega's? Klik hier...

 
test

Focus op...

 

Vacatures Betabanen

Student Appeals, Complaints and Misconduct Caseworker

University of Westminster - Quality and Standards Office, Academic Registrar’s Department<br />Salary: £34,029 to £38,252 per annum (Incl. LWA)

Lecturer in Psychotherapy - Academic Education Pathway

King's College London - Department of Psychological Medicine<br />Salary: £51,974 per annum pro rata, including London Weighting Allowance

Research Assistant

Queen Mary University of London - School of Languages, Linguistics and Film<br />Salary: £36,572 per annum pro rata.

Research Fellow in Digital Twin for Hydropower at UCL

UCL - The Bartlett Faculty<br />Salary: £42,099 to £50,585

Policy Fellow (Public Finance)

UCL - Institute for Innovation and Public Purpose (IIPP) <br />Salary: £42,099 to £50,585

Meer externe vacatures »